ואהבת

מֵהִלְכוֹת הכנסת אורחים

כו. אֵירוּחַ שֶׁל הַיְּלָדִים. הַהוֹרִים צְרִיכִים לְעוֹדֵד אֶת הַיְּלָדִים בְּמִצְווֹת זוֹ, וּלְהַנְחוֹת אוֹתָם לְקַיֵּים אוֹתָהּ בְּהֶתְאֵם וְכָרָאוּי. וְלָכֵן, כָּל מַה שֶׁהַיְּלָדִים יַעֲשׂוּ עִם הָאוֹרְחִים, חַיָּיב לִהְיוֹת בִּידִיעַת הַהוֹרִים.

כז. לֹא לְהִיכָּשֵׁל. אָסוּר לַיְּלָדִים לַעֲשׂוֹת עִם חַבְרֵיהֶם הָאוֹרְחִים שׁוּם דָּבָר, שֶׁהוּא בַּנִּיגּוּד אוֹ בְּאִי הַסְכָּמָה שֶׁל הַהוֹרִים. וְאִם נַעֲשָׂה דָּבָר אָסוּר, אֵין זוֹ מִצְוָוה אֶלָּא עֲבֵירָה, גַּם בְּבִיטּוּל מִצְוַות הָאוֹרְחִים וְגַם בַּכִּישָּׁלוֹן בְּאִי-קִיּוּם מִצְוַות כִּיבּוּד הַהוֹרִים.

כח. הַיְּלָדִים הָאוֹרְחִים. גַּם הַחֲבֵרִים הָאוֹרְחִים הֵם צָד בְּקִיּוּם מִצְוַות הַכְנָסַת הָאוֹרְחִים, וְחוֹבָה עֲלֵיהֶם לְהַקְפִּיד לְקַיֵּים אוֹתָהּ כַּהֲלָכָה, כְּגוֹן: לְהִתְאָרֵחַ רַק בְּהַסְכָּמַת הַהוֹרִים שֶׁל עַצְמָם וְשֶׁל הֶחָבֵר הַמְּאָרֵחַ, לְהִתְאָרֵחַ רַק בְּבֵית חָבֵר מַתְאִים וְטוֹב, לְהִתְנַהֵג בִּשְׁעַת הָאֵירוּחַ רַק בַּמֶּה שֶׁהוּא בַּהַסְכָּמָה בְּרוּרָה שֶׁל הוֹרֵיהֶם וְהוֹרֵי הַמְּאָרֵחַ, בְּאוֹפֶן מְכוּבָּד.

 

“אֲנִי ה’ רוֹפְאֲךָ”!

בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יוֹצְאִים מִמִּצְרַיִם לְחֵרוּת עוֹלָם.

בְּדֶרֶךְ יְצִיאָתָם ה’ מַבְטִיחַ לְיִשְׂרָאֵל, כִּי כַּאֲשֶׁר הֵם יִשְׁמְעוּ בְּקוֹל ה’ לִחְיוֹת עַל פִּי הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת – הֵם יִזְכּוּ: “כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בַּמִּצְרִים – לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ”. לָמַדְנוּ, כִּי ה’ הֵבִיא בְּעֶשֶׂר הַמַּכּוֹת עַל הַמִּצְרִים מַחֲלוֹת רַבּוֹת. וזכינו, כי לָנוּ ה’ מַבְטִיחַ: “לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ – כִּי אֲנִי ה’ רוֹפְאֲךָ”.

 

 בית מדרש “וְאָהַבְתָּ” 

שאלה: כבוד הרב, אני לומד בכתה ד’. נכון שגם אני יכול לקרוא בבית הכנסת פרק בשיר השירים וגם במזמורים?

תשובה: התרגשתי משאלתך. בוודאי שמותר ואתה יכול. אמנם, צריכה הסכמה של הגבאי, ואני מאמין שהוא ישמח בך מאד.תגיע מוקדם ותזכה להיות מכובד בקריאת פרק.

 

 הַשְׁלָמַת בִּנְיָן הַבַּיִת

הָרַבָּנִית וִיקְטוֹרְיָה נֶאֶלְצָה לְהִתְמוֹדֵד לְבַדָּהּ עִם הַשְׁלָמַת בִּנְיָן הַבַּיִת שֶׁרָכְשׁוּ בִּירוּשָׁלַיִם. בַּיָּמִים הָהֵם הָיוּ הַמַּיִם נִיתָּנִים בְּכַמּוּת מְדוּדָה, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא יָרְדוּ גְּשָׁמִים, וְהַדָּבָר מְאוֹד הִקְשָׁה עַל הֶמְשֵׁךְ הַבְּנִיָּה. אֲבָל הָרַבָּנִית הִתְמַסְּרָה מְאוֹד בְּמַאֲמָצִים רַבִּים, וְכָךְ הִיא מְסַפֶּרֶת בַּמִּכְתָּב לָרַב יִצְחַק: “לְשֵׁם הַבְּנִיָּה אָנוּ מְבִיאִים מַיִם מִן הָעַיִן [הַמַּעְיָין]. בְּעִנְיַין עֲבוֹדַת הַבִּנְיָין, הַיּוֹם בָּא שֶׁבַח [=הָאִישׁ הָעוֹבֵד] לַעֲבוֹד, וְאֵינִי יְכוֹלָה לְסַפֵּר לְךָ מָה רַבָּה הָיְיתָה יְגִיעָתִי עִמּוֹ עַד שֶׁבָּא לַעֲבוֹד. הַמַּיִם אֵינָם בְּנִמְצָּא, וַאֲנִי כָּל הַיּוֹם מִסְתּוֹבֶבֶת לִמְצוֹא מַיִם. עַד שֶׁמָּצָאתִי סַבָּל שֶׁיָּבִיא מַיִם, רַגְלַי נִשְׁבְּרוּ, וְהִרְבֵּיתִי בִּמְחִירָם, וּלְוַואי שֶׁיִיגָמֵר הַדָּבָר בַּטּוֹב.. יֵשׁ לְקַוּוֹת שֶׁתּוֹךְ הַשָּׁבוּעַ יִגְמוֹר הַטַּיָּיח אֶת מְלַאכְתּוֹ, הַנַּגָּר כְּבָר עוֹסֵק בְּהַעֲמָדַת הַדְּלָתוֹת, וּמְצַּבְּעָן. אֲנִי נְכוֹנָה לָתֵת לָהֶם כְּפִי בַּקָּשָׁתָם, וּבִלְבַד שֶׁתֻּשְׁלַּם הָעֲבוֹדָה”. הָרַב חָזַר לָאָרֶץ, וְתוֹךְ זְמַן קָצָר הֵם זָכוּ וְהַבַּיִת הוּשְׁלַם.

 

 

חזון החמ”ד * טיפוח זהות ציונית דתית * קריית ארבע – חברון

חברון – בִּימֵי הַבֵּינַיִים

יָדוּעַ עַל יִישּׁוּב יְהוּדֵי בְּחֶבְרוֹן עִם “בֵּית כְּנֶסֶת עַתִּיק שֶׁהִתְפַּלְּלוּ בּוֹ יוֹם וְלַיְלָה”, וְהָיְיתָה נוֹכְחוּת קְבוּעָה שֶׁל יְהוּדִי שֶׁתַּפְקִידוֹ הָיָה “שׁוֹמֵר הַמְּעָרָה”.

 

 

 

 

 

דף ואהבת | פורמט צבעוני להורדה לחצו

כאן

הורדת קובץ

דף ואהבת | פורמט שחור לבן להורדה לחצו כאן

הורדת קובץ