ואהבת

משך השיעור: 30-40 דקות

שכבת גיל: כיתות א’-ד’

מטרה: הילדים ילמדו על חשיבות הכנסת אורחים, יכירו את הדוגמה של אברהם אבינו ויחשבו כיצד ניתן ליישם זאת בחייהם.

מֵהִלְכוֹת הכנסת אורחים
לימוד הליכות המצווה מהנהגת אברהם אבינו

יז. אַבְרָהָם אָבִינוּ הִצִּיעַ לָאוֹרְחִים לָנוּחַ מִטִּרְחַת הַדֶּרֶךְ, וּבְהֶתְאֵם לַמְּצִיאוּת שֶׁהָיְיתָה אָז הוּא גַּם הִצִּיעַ לָהֶם מַיִם לִרְחִיצָה וּמָקוֹם לָנוּחַ: “יִקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרָחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשְׁעַנוּ תַּחַת הָעֵץ”. מִכָּאן נִלְמַד, כַּאֲשֶׁר מַגִּיעַ אוֹרֵחַ, לֹא לְהַעֲמִיס עָלָיו מִיָּד, אֶלָּא לְהַקְדִּים וּלְאַפְשֵׁר לוֹ לְהִתְאַרְגֵּן בְּהֶתְאֵם לְמָה שֶׁהוּא צָרִיךְ, אוּלַי לִרְחוֹץ פָּנִים וְיָדַיִים, וּלְהֵירָגַע וְלָנוּחַ.

יח. אַבְרָהָם אָבִינוּ הִצִּיעַ לָאוֹרְחִים לֶאֱכוֹל “מְעַט”: “יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם.. וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם”. חֲכָמִים לָמְדוּ מִכָּאן עַל הַתְּכוּנָה הַנַּעֲלֵית שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, שֶׁהָיָה אוֹמֵר “מְעַט” אֲבָל עוֹשֶׂה הַרְבֵּה. מִכָּאן נִלְמַד שְׁתֵּי הַנְהָגוֹת: 1) לֹא לְהַעֲמִיס עַל הָאוֹרְחִים בַּדִּיבּוּרִים יוֹתֵר מִידַי. 2) לְהִשְׁתַּדֵּל עֲבוּר הָאוֹרְחִים “הַרְבֵּה”, בְּמוּבָן שֶׁל בְּהֶתְאֵם וּבְמִידָּה נְכוֹנָה.

פתיחה (5-10 דקות) – “מה זה אורח?”  

1. שאלה לכיתה:

– מי יכול להסביר מה זה אורח? מה הכוונה עובר אורח? מה מרגיש ‘אורח’ ולמה הוא זקוק לחסדינו?

– איך מרגישים כשמגיעים לבית של מישהו אחר?

– איך הייתם רוצים שיתנהגו אליכם כשאתם אורחים?

2. סיפור קצר:

– לספר לילדים על ילד שהגיע לבית חדש בשכונה ואף אחד לא הזמין אותו לשחק. יום אחד חבר הזמין אותו אליו – איך הוא הרגיש?

מסקנה: הכנסת אורחים זה לא רק לתת אוכל – זו דאגה לאורח, לגרום לו להרגיש נעים.

חלק עיקרי (15 דקות) – סיפור מהתורה 

1. לספר לילדים שאברהם אבינו היה ידוע בכך שאירח אנשים ועשה זאת מתוך שמחה.

– לקרוא יחד את הפסוק:

“יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרָחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשְׁעַנוּ תַּחַת הָעֵץ” (בראשית י”ח, ד’)

– להסביר שאברהם הציע לאורחיו לנוח, לרחוץ את פניהם, לאכול ולשתות לפני שהוא ביקש מהם דבר.

2. שאלות לדיון:

– למה לדעתכם אברהם ביקש מהאורחים קודם לנוח ולא מיד לאכול?

– איך לדעתכם הרגישו האורחים כשהוא דאג להם ככה?

– איך אנחנו יכולים ללמוד ממנו ולהיות מכניסי אורחים טובים?

 

הפעלה (10 דקות) – מחזה ומשחק תפקידים

1. משחק “אורח ומארח”:

– הילדים יתחלקו לזוגות – אחד יהיה אורח והשני מארח.

– על ה”מארח” לדאוג שהאורח ירגיש טוב – להציע לו מים, לשאול לשלומו, להציע משחק וכו’.

– לאחר כמה דקות מחליפים תפקידים.

– בסוף המשחק, שואלים: איך הרגשתם כשדאגו לכם? איך היה להיות המארחים?

2. כתר “אורח הזהב”:

– כל ילד יספר על מקרה שבו אירח מישהו או התארח אצל מישהו.

– הילד שייתן את הדוגמה הכי טובה של הכנסת אורחים יקבל “כתר הכנסת אורחים” (ניתן להכין מראש כתר מנייר).

 

סיכום ושיעורי בית (5 דקות)

– נשאל את הילדים: מה אתם יכולים לעשות כדי להיות מכניסי אורחים טובים?

– כל ילד מקבל “אתגר הכנסת אורחים” – לבחור משהו אחד שהוא יעשה השבוע כדי לארח מישהו בצורה יפה (למשל, להזמין חבר לשחק, להציע מים לאורח בבית, לשאול חבר לכיתה אם הוא רוצה לשבת לידו).

עזרים נדרשים:

✅ סיפור קצר לפתיחה

✅ דף עם הפסוק מודפס בגדול

✅ כתר “אורח הזהב” מנייר

✅ פתקים עם משימות לאתגר הכנסת אורחים

שורה תחתונה:

הילדים יצאו מהשיעור עם הבנה עמוקה יותר של הכנסת אורחים, השראה מהתנהגותו של אברהם אבינו ורעיונות כיצד ליישם זאת בחייהם.

 

הצעות לפעילויות מעשיות בנושא הכנסת אורחים

1. “אורח בא לבקר” – סימולציה בכיתה

– המורה בוחרת תלמיד אחד שייכנס לכיתה כאילו הוא אורח חדש.

– שאר הכיתה צריכה לחשוב כיצד לגרום לו להרגיש רצוי ונוח (לשאול לשמו, להציע מקום ישיבה, מים וכו’).

– בסוף הפעילות, משוחחים: מה גרם לאורח להרגיש טוב? איך זה דומה למה שעשה אברהם אבינו?

2. “שולחן הכנסת אורחים” – יצירה משותפת

– הילדים יציירו או יכתבו על דף מה לדעתם צריך להיות על “שולחן הכנסת אורחים” (מים, אוכל, חיוך, ברכה).

– אפשר לתלות את הציורים בכיתה תחת הכותרת: “כך מכניסים אורחים בשמחה!”

3. “משימת הכנסת אורחים בבית”

– כל תלמיד מקבל משימה לבית:

– להזמין חבר לשחק ולדאוג לו לשתייה/כיבוד.

– לשאול אורח בבית אם נעים לו וצריך משהו.

– לעזור להורים כשמגיע אורח (להביא כיסא, לשים כיבוד על השולחן).

– בשיעור הבא, כל תלמיד ישתף איך היה לו לבצע את המשימה.

4. “חידון הכנסת אורחים”

– המורה שואל שאלות כגון:

– מי מהאבות היה ידוע בהכנסת אורחים?

– מה הדבר הראשון שאברהם הציע לאורחיו?

– איך אנחנו יכולים ליישם הכנסת אורחים ביום-יום?

– הילדים שיענו נכון יקבלו “מדבקת הכנסת אורחים” עם כיתוב: “אני מארח בשמחה!”

 

5. “המארח המושלם” – משחק תפקידים

– מתחלקים לזוגות – אחד מארח והשני אורח.

– המארח צריך להציע לאורח מים, כיבוד, לשאול לשלומו ולוודא שהוא מרגיש בנוח.

– לאחר מכן מחליפים תפקידים.

– דיון מסכם: איך הרגישו בתפקיד האורח? מה גורם לאדם להרגיש בנוח?

 

מטרת הפעילויות:

⚡ לגרום לילדים להבין את החשיבות של הכנסת אורחים בצורה חווייתית.

⚡ להמחיש את הערך לא רק דרך סיפורים, אלא דרך חוויה אישית.

⚡ לעודד אותם ליישם את הערך בחיי היום-יום שלהם.