נושא השיעור: יציאת בני ישראל ממצרים לחירות עולם והבטחת ה’ לבריאותם.
טקסט מנחה לכיתה:
בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יוֹצְאִים מִמִּצְרַיִם לְחֵרוּת עוֹלָם. בּדֶרֶךְ יְצִיאָתָם ה’ מַבְטִיחַ לְיִשְׂרָאֵל, כִּי כַּאֲשֶׁר הֵם יִשְׁמְעוּ בְּקוֹל ה’ לִחְיוֹת עַל פִּי הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת – הֵם יִזְכּוּ: “כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בַּמִּצְרִים – לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ”. לָמַדְנוּ, כִּי ה’ הֵבִיא בְּעֶשֶׂר הַמַּכּוֹת עַל הַמִּצְרִים מַחֲלוֹת רַבּוֹת. וזכינו, כי לָנוּ ה’ מַבְטִיחַ: “לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ – כִּי אֲנִי ה’ רוֹפְאֲךָ”.
קהל היעד: כיתות ד’-ו’
אורך שיעור: 30-45 דקות
מטרות השיעור:
1. התלמידים יבינו את משמעות יציאת מצרים כמעבר מעבדות לחירות.
2. התלמידים ילמדו על הקשר בין שמירת התורה והמצוות לבין הבטחת ה’ לבריאותם של בני ישראל.
3. התלמידים יזהו את הרעיון של ה’ כרופא המגן על עמו ושזו זכות עבורנו ללכת במילותיו של ה’ ולסייע ביד החולה ומשפחתו.
חומרי עזר:
1. טקסט המקור: “בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יוֹצְאִים מִמִּצְרַיִם לְחֵרוּת עוֹלָם… כִּי אֲנִי ה’ רוֹפְאֲךָ”.
2. מפה של מסלול יציאת מצרים.
3. דפי עבודה עם שאלות ופעילויות.
4. ציורים או סרטון קצר המתאר את יציאת מצרים.
מהלך השיעור:
פתיחה (10 דקות):
1. שיחת פתיחה:
– המורה ישאל את התלמידים: מה אתם יודעים על יציאת מצרים?
– המורה יציג את הנושא המרכזי של השיעור: יציאת מצרים כמעבר מעבדות לחירות, והבטחת ה’ לבני ישראל לשמירה על בריאותם בתנאי שישמעו בקולו.
-שאלה מנחה: האם יש קשר בין חירות לבריאות?
2. הצגת הטקסט:
– המורה יקריא את הטקסט בקול רם, ויבקש מהתלמידים להקשיב היטב כדי לענות על שאלות בהמשך.
חלק ראשון: יציאת מצרים וחירות עולם (15 דקות):
1. דיון כיתתי:
– מה המשמעות של “חירות עולם”?
– איך הרגישו בני ישראל כשהם יצאו ממצרים?
– המורה יסביר את הרעיון של חירות לא רק פיזית אלא גם רוחנית – היכולת לחיות לפי ערכים ומצוות ובכללם גם השמירה על אורח חיים תקין ובריא.
2. פעילות קבוצתית:
– התלמידים יתחלקו לקבוצות וידונו בשאלה: מהי חירות עבורכם? ומהי בריאות עבורכם? כל קבוצה תציג את הרעיונות שלה בפני הכיתה.
חלק שני: הבטחת ה’ לבריאות (20 דקות):
1. לימוד הטקסט:
– המורה יסביר את הפסוק: “כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בַּמִּצְרִים – לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ”.
– מה הקשר בין שמירת התורה והמצוות לבין בריאות?
– המורה ידגיש את הרעיון שה’ הוא הרופא של בני ישראל, ומגן עליהם מפני מחלות.
2. דיון:
– איך אנחנו יכולים ליישם את הרעיון של “ה’ רופאך” בחיי היומיום שלנו?
– האם יש קשר בין אורח חיים בריא לשמירת מצוות?
– האם הילדים מכירים מקרים שבהם הרופאים התייאשו אך האמונה חיזקה את החולה וסייעה לו? מה אנו למדים מכך על חשיבות האמונה?
– איזה רופאים יהודים מפורסמים הילדים מכירים?
3. פעילות יצירתית
– התלמידים יכתבו או יציירו דרכים שבהן הם יכולים לשמור על בריאותם הגופנית והרוחנית.
סיכום (10 דקות):
1. סיכום השיעור:
– המורה יסכם את הרעיונות המרכזיים: יציאת מצרים כסמל לחירות, והבטחת ה’ לשמירה על בריאותם של בני ישראל.
– המורה ידגיש את החשיבות של חיים לפי ערכים ומצוות כחלק מחירות אמיתית.
2. שאלת סיום:
– המורה ישאל את התלמידים: מה למדתם היום על הקשר בין חירות, אמונה ובריאות?
משימה לבית:
התלמידים יתבקשו לכתוב חיבור קצר על המשמעות של “חירות” בחייהם האישיים, וכיצד הם יכולים לשמור על בריאותם הגופנית והרוחנית.
הערות למורה:
– חשוב ליצור אווירה פתוחה שבה התלמידים ירגישו בנוח לשתף ברעיונותיהם.
– ניתן להשתמש בסיפורים מהמקורות או בדוגמאות מהחיים המודרניים כדי להמחיש את הרעיונות.
– אם יש זמן, ניתן להרחיב על עשר המכות ולהסביר כיצד הן קשורות לרעיון של ה’ כרופא ומגן.